در حال بارگزاری ...
نحوه سیم کشی سانترال

در این مقاله میخواهیم با نحوه سیم کشی سانترال آشنا شویم ، با ما همراه باشید .

سانترال، دستگاهی است که می‌تواند به مدیریت خطوط شهری کمک کند و از بهم ریختگی تماس‌ها جلوگیری کند.

هر کسب و کاری می‌تواند با استفاده از دستگاه سانترال و با چند خط شهری، سیستم تلفن داخلی و یک مرکز تلفن حرفه‌ای ایجاد کند.

تا تمامی پرسنل به راحتی به خطوط شهری و تلفن دسترسی داشته باشند.

این دستگاه می‌تواند کمک شایانی به بهبود ارتباط تلفنی با مشتری و حتی ارتباطات بین کارمندان شود.

مدل های مختلفی از دستگاه سانترال وجود دارد که هر کدام امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

دستگاه‌های کم‌ظرفیت برای شرکت‌های کوچک و دستگاه‌های پرظرفیت برای ارگان ها و کارخانجات بزرگ مناسب هستند.

علاوه بر این، دستگاه‌های تحت شبکه هم در بازار وجود دارند که بیشتر مناسب برای شرکت‌هایی هستند که چند شعبه در مکان‌های مختلف دارند.

یکی از مهمترین نکاتی که باید قبل از نصب، راه اندازی و برنامه ریزی دستگاه سانترال مورد توجه قرار گیرد،

رعایت کابل‌کشی اصولی است.

نحوه سیم کشی سانترال

کابل کشی

نحوه سیم کشی سانترال در کیفیت برقراری خطوط ارتباطی تلفن تاثیر مستقیم دارد.

بسیاری از شرکت ها و سازمان ها با استفاده از تلفن سانترال، سیستم تلفن داخلی را مدیریت می کنند.

سیم کشی تلفن اصلی ترین راه ارتباطی در این موارد است.

برای نصب و راه اندازی سانترال لازم است تا تکنیسین با کدهای برنامه ریزی سانترال آشنایی کامل داشته باشد.

سیم کشی تلفن داخلی در شرکت های بزرگ کاری نیست که یک فرد بی تجربه آن را انجام دهد.

لازم است تا متصدی مربوطه در این زمینه آموزش دیده باشد.

در بسیاری از موارد  اتصالی سیم کشی تلفن و خرابی تلفن مربوط به نحوه سیم کشی سانترال و اشتباه در این زمینه است.

برای ارتباطات مخابراتی معمولا از کابل‌های چند زوجی استفاده می شود. این کابل‌ها از 1 زوج شروع می‌شوند.

در کابل‌هایی که تعداد زوج آنها زیاد است، هر ۲۵ زوج آن در یک گروه با نوار رنگی که دور آنها پیچده شده است،

دسته‌بندی می‌شوند.

دراین نوع کابل‌ها 5 رنگ اصلی و 5 رنگ فرعی وچود دارد. رنگ های اصلی عبارتند از:

سفید
قرمز
مشکی
بنفش
زرد و رنگ‌های فرعی عبارتند از: آبی
نارنجی
سبز
قهوه‌ای

طوسی به طور مثال چند نمونه از نحوه پیچیدن کابل‌ها بدین گونه است:

(سفید، آبی)
(سفید، نارنجی)
(سفید، سبز)
(سفید، قهوه ای)
(سفید، طوسی)
(قرمز، آبی)
(قرمز، نارنجی)
(قرمز، سبز)
(قرمز، قهوه ای)
(قرمز، طوسی)

داخلی‌های سانترال به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

هایبرید
دیجیتال
آنالوگ سیم‌کشی داخلی دستگاه سانترال KX-TES824

در این بخش قصد داریم تا با نحوه سیم‌کشی داخلی دستگاه سانترال KX-TES824 به طور مختصر و مفید آشنا شویم.

در ابتدا سانترال 824 به 3 طریق زیر می‌تواند داخلی بگیرد:

8 خط شهری و 8 خط داخلی

6 خط شهری 16 خط داخلی

8 خط شهری 24 خط داخلی

در اینجا، 2 حالت اول برای تلفن‌های هیبرید مانند تلفن سانترال پاناسونیک KX-T7730 به کار می‌رود.

همچنین حالت سوم که 8 به 24 است برای تلفن آنالوگ استفاده می‌شود.

در تلفن‌های هیبرید از 2 عدد زوج سیم استفاده می‌شود. سیم‌های رنگ قرمز و سبز برای خط و سیم‌های زرد و مشکی برای انتقال دیتا هستند.

ولی برای تلفن‌های آنالوگ از یک زوج سیم استفاده می‌شود.

سپس زوج سیم‌های مربوط به داخلی‌ها را از مرکز تلفن تا کابل آنفولان و سپس تا پست مخابراتی و نهایتا از پست تا پریز تلفن کاربر، کابل‌کشی می‌کنیم.

نحوه سیم کشی سانترال

نکات مهم در نصب دستگاه سانترال KX-TES824

برای اینکه بتوانیم از دستگاه سانترال KX-TES824 به خوبی استفاده کنیم، باید محل نصب آن را به درستی انتخاب کنیم.

برای نصب سانترال KX-TES824 باید نکات زیر را رعایت ‌کنیم:

اول اینکه تهویه دستگاه سانترال باید مناسب باشد. یعنی مکانی که دارای میزان رطوبت کمی باشد.
دمای محیط مناسب باشد. یعنی جای بسیار گرم یا سرد نباشد.
در نزدیکی وسایلی چون رادیو، کامپیوتر و مایکرویو که فرکانس دارند، نباشد.
رادیو و تلویزیون از دستگاه سانترال به میزان حداقل 2 متر فاصله داشته باشند.
روی دیوار آسانسور نصب نشود، چون لرزش زیادی دارد.

عیب یابی و تعمیر تلفن سانترال اگر برنامه‌ریزی تلفن سانترال بهم بریزد، فقط باید از طریق دستگاه سانترال ریست شود.

ولی اگر مشاهده کردید که کلید INTERCOM روی تلفن روشن است،

بدانید که سیم‌های تلفن دچار مشکل شده‌اند. در واقع سیم‌کشی سانترال دچار اتصالی شده است.

سرویس سیم کشی سانترال در هنگام خرابی و یا قطعی ضروری است.

شاید به نظر کار راحتی باشد ولی در عمل با ده ها و صدها سیم رنگی سر و کار دارید که هر کدام می تواند مداری را قطع و یا وصل کند.

هرگز با آزمون و خطا نمی توانید سیم کشی را تعمیر کنید.

تعمیر دستگاه سانترال

تعمیر دستگاه سانترال و یا عیب یابی مدار سیم کشی تلفن نیاز به دانش و تخصص حرفه ای دارد.

اگر در این زمینه تخصصی ندارید هرگز اقدام به تعمیر و یا تعویض سیم کشی سانترال نکنید.

در صورتی که سیستم سانترال شرکت دچار مشکل شده با پرگاس پاناسونیک تماس بگیرید.

سرویس سیم کشی تلفن و رفع خرابی با بررسی نحوه سیم کشی سانترال انجام می شود.

به این ترتیب در زمان و هزینه های تعمیراتی صرفه جویی زیادی خواهید کرد.

در آخر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پرگاس پاناسونیک با بیش از ده سال حضور موثر در بازار پاناسونیک مفتخر به انجام خدمات ذیل است:

برای ارتیاط با ما با شماره ی زیر تماس بگیرید :

تهران – سعدی جنوبی – کوچه خوانساری – مجتمع امیر کبیر – طبقه اول – واحد ۱۰۵ ۰۲۱-۳۳۹۴۷۰۷۲info@pargaspanasonic.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...