
با مقایسه سانترال پاناسونيك با سيستم voip ، ارزش و اهمیت این سیستمهای ارتباطی در سازمانها و شرکتها به خوبی درک خواهد شد.
مدیران کسب و کار اخیرا برای بهبود روند کاری و ارتباطات نیروهای داخل سازمان با یکدیگر و یا با مشتریان هستند. از این رو قطعا با واژههای سانترال و voip برخورد کرده و به دنبال یافتن تفاوتهای این دو سرویس بودهاند. دانستن تفاوت سیستم ویپ با سانترال، بر روند رو به رشد سیستم ارتباطی و کاری شما بسیار اثر بخش است. در این مقاله سعی داریم تا با مقایسه سیستم ویپ با سانترال شما را در بهتر شدن سیستم کاری و سازمانیتان یاری نماییم.
هدف اصلی استفاده از سانترال و خدمات ویپ ایجاد برقراری تماس بین طرفین است. اما تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند.
پیش از هرچیز برای مقایسه سیتم ویپ با سانترال ، بهتر است سیستم ویپ و سانترال را به طور جداگانه تعریف کنیم.
سیستم ویپ چیست؟
سیستم ویپ، یکی از جذابترین پیشرفتهای مخابراتی و آی تی در عصر ارتباطات و دیجیتال است. تکنولوژی ویپ (Voip) سیستمی است که در آن صدا و مکالمات به شکل آنالوگ از خطوط سیمی و مسی به آن طرف خط منتقل شده، به شکل دیتا بر روی شبکه IP و در نهایت به صورت دیجیتال منتقل میشود. به عبارتی با استفاده از زیر ساختهای شبکه IP یا همان شبکه های کامپیوتری برای انتقال صدا و صوت استفاده کرده و ارتباطات صوتی را بر روی شبکه IP انتقال می دهد.
سیستم تلفن ویپ یا تلفنهای دیجیتال که بر روی دستگاههای آنالوگ ست میشوند. تلفنهای دیجیتال، سیگنالهای ناشی از امواج صوت را میشکند و به اعداد صفر و یک تبدیل میکند. این سیستم به علت ساختار محکمی که دارد می تواند هر خطایی که در هنگام ارسال و دریافت مواجه شود اصلاح کند که این عامل، تاثیر بسزایی در وضوح و کیفیت صدا خواهد داشت.
سیستم سانترال چیست؟
سیستم سانترال یک سیستم قدیمی و آنالوگ است که قبل از ورود ویپ، یکی از پیشرفتهترین امکانات مخابراتی و ارتباطی محسوب میشد. دستگاههای سانترال مثل یک مرکز مخابراتی عمل میکنند. از خطوط سانترال برای مدیریت خطوط تلفنهای داخلی و خارجی سازمان و شرکت استفاده میشوند. برنامهریزی و تنظیم سیستم سانترال عموما از طریق کامپیوتر صورت میگیرد. از سانترال برای به اشتراکگذاری خطوط بینشهری و شهری بدون دخالت افراد استفاده میشود و میتوانید به این روش صف پاسخگویی به مشتریان خود را در اختیار داشته باشید.
سیستم سانترال بر مبنای یک مرکز تلفن سخت افزاری (یک دستگاه سانترال) و لوازم جانبی از قبیل کارتها و تلفن سانترال دارد.
تفاوت سیستم ویپ با سانترال؟
با آغاز بکار تکنولوژی سیستم ویپ در عرصه کسب و کارها این سوال مطرح شد که سانترال های سنتی بهتر است یا سیستم ویپ. مقایسه سیستم ویپ با سانترال انالوگ از نظر فنی عبارت صحیحی نیست. ولی در ایران سانترال انالوگ در نظر عامه مردم همان سانترال های پاناسونیک سری TA و TDA شناخته شده اند. از طرفی voip بواسطه ظهور استریسک و امکانات چشمگیری که دارد مترادف با سیستم سانترال قلمداد می شود. از این رو میتوان با در نظر گرفتن این پیشینه ذهنی مقایسه ای بین این دو سیستم داشته باشیم.
سیستمهای سانترال سالهاست که برای برقراری ارتباط بین کاربران سازمان استفاده میشود، در حالی که VOIP اخیرا به منظور برقراری تماس برروی بستر شبکه توسعه یافته است.
پروتکل های اتصال به سیستم
عمده تفاوت بین سیستمهای سانترال و VOIP نحوه برقراری اتصال بین مشترکین است. سانترال استانداردهای خطوط تلفنی برای برقراری تماس استفاده میکند. برای شبکه سانترال به سرور، مدار کنترلی و چندین خط متصل به سیستم محلی نیاز است. این خطوط از طریق یک سیستم سوییچ داخلی وظیفه هدایت تماسهای دریافتی به خطوط را به عهده دارد. در حالی که در تکنولوژی ویپ شما از طریق ip های شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار میکنید و میتوانید بدون استفاده از سیمکشی از تعداد بالایی از شمارههای داخلی استفاده کنید.
در حال حاضر این تکنولوژی از تمام امکانات مخابراتی پشتیبانی میکند. هزینههای استفاده از ویپ بهمراتب پایینتر از نسلهای قدیمیتر ارتباطات تلفنی است. به طور قابل توجهی سادهتر است. چرا که انتقال صدا بر روی بستر شبکه اتفاق میافتد و تنها به شبکه و یک تلفن آی پی یا کامپیوتر نیاز است.
رابط های گرافیکی و مبتنی بر وب در مقایسه سیستم ویپ با سانترال
سیستم VoIP عموما به صورت Web Base و از طریق رابط گرافیکی کنترل و مدیریت میشود. در نتیجه کنترل، تنظیم و تغییرات در سیستم بسیار آسان است. به این ترتیب جهت انجام تنظیمات و تغییرات در یک سیستم تلفن VoIP نیازی به حضور فیزیکی کارشناس VoIP نمیباشد و تمامی کارها به صورت از راه دور یا ریموت قابل انجام میباشد .
سیستمهای تلفن قدیمی دارای رابطهای کاربری پیچیدهای هستند. کارشناسان برای انجام تنظیمات این سیستم ها لزوما باید در محل حضور فیزیکی داشته باشند
مهمترین تفاوت سیستم ویپ با سانترال کاهش هزینه هاست
مهمترین ویژگی در سیستم تلفن ویپ، کاهش هزینه حتی در تماس های بین اللملی است. با استفاده از این سیستم تماسهای بین المللی برای مشترکین سیستم ویپ با قیمت خیلی پایین محاسبه میشود. اگر سازمانی دارای شعب متعددی در داخل و یا خارج از کشور باشد میتواند یک ارتباط کاملا رایگان بین پرسنل خود برقرار نماید. اما در سیستم سانترال هزینه کلیه ارتباطات طبق نرخ مکالمات مخابراتی تعیین میگردد که هزینه بسیار زیادی برای شرکتها به صورت ماهیانه به همراه دارد.
قابلیت افزایش نامحدود ظرفیت
قابلیت افزایش نامحدود ظرفیت
یکی از نکات در مقایسه سیستم ویپ با سانترال این است که اگر بخواهید تعداد خطوط تلفن و شمارههای داخلی خود را افزایش دهید، اینکار بدون صرف هیچگونه هزینه ای و تنها بصورت نرم افزاری در سیستم ویپ انجام میشود. در حالی که در سیستم های سانترال سنتی شما باید ماژول های گران قیمتی را برای این افزایش خطوط خریداری نمایید و حتی در پارهای از مواقع این افزایش، مستلزم خرید یک PBX جدید میباشد.
کابل کشی شبکه
سیستم تلفنی ویپ مستقیما به شبکه متصل شده و نیازی نیست که مانند تلفن های سنتی و سانترال سیم کشی و کابل کشی مجزا صورت گیرد.
می توانید از کابل شبکه که به کامپیوتر خود متصل کردهاید به صورت اشتراکی برای تلفن خود نیز استفاده نمایید. در نتیجه هزینه کابلکشی اختصاصی تلفن برای شما به صفر میرسد. کاربران از طریق اینترنت قادر به تماس با شرکت می باشند. این ویژگی برای کارمندانی که خارج از شرکت فعالیت دارند، علاوه بر کسر هزینه ها موجب تسهیل تماس نیز می شود.
جابجایی آسان داخلی ها
در سیستمهای سانترال، در صورتی که نیاز به جابجایی میز کار پرسنل باشد، اینکار با انجام تغییرات زمان بر و نصب مجدد شماره داخلی آن شخص انجام می شود. اما در سیستم ویپ، فقط کافیست تلفن خود را برداشته و به میز کار جدید منتقل کنید. به عبارتی همه چیز مثل گذشته بدون هیچگونه تغییری عمل می نماید.
صندوق صوتی
یک از ویژگی های سیستم تلفنی ویپ امکان گذاشتن پیام صوتی برای کاربرانی که در دسترس نیستند. این فایل صوتی در سرور ذخیره شده و امکان گوش دادن به این پیام در آینده وجود دارد. همچنین می توان تنظمیاتی انجام داد که فایل صوتی برای شما ایمیل شود. چنین خاصیتی در سیستم سانترال وجود ندارد.
سیستم گزارش گیری
در سیستمهای تلفنی ویپ تمامی تماسهای داخلی ، خروجی و ورودی ثبت میشود و میتوان گزارشگیری کاملی را برای تماس ها در اختیار داشت. همچنین امکان جستجو بر اساس تاریخ ، داخلی و … وجود دارد .
همان طوری که تماس ها ثبت می شود امکان ضبط تمامی مکالمات بدون احتیاج به سخت افزاری جداگانه نیز وجود دارد. این امکان در سانترالهای آنالوگ وجود ندارد.
سیستم های دورکاری
سیستم ویپ در سیستمهای دورکاری بسیار فعال عمل میکند. از طریق سیستم ویپ به راحتی می توان داخلی تلفن شخص را در منزلش فعال کرد. بنابراین افراد میتوانند به کلیه تماسهای وارده به داخلی خود، همانطور که پشت میز کارشان هستند، پاسخ دهند. در حالی که سیستم سانترال در این زمینه کاملا ناتوان بوده و هیچگونه عملکردی ندارند.
با این توضیحات مشخص است که نمیتوان یک مرکز سانترال را با یک سرویس VOIP مقایسه کرد. زیرا این دو مفهوم در عملکرد بسیار با هم متفاوتند. در واقع اینطور می توان استنباط کرد که مراکز سانترال با یکی از کاربردهای VOIP قابل مقایسه است.
در آخر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پرگاس پاناسونیک با بیش از 20 سال حضور موثر در بازار پاناسونیک مفتخر به انجام خدمات ذیل است:
- تعمیرات دستگاههای پاناسونیک
- تعمیر سانترال پاناسونیک
- فروش تلفن پاناسونیک
- فروش سانترال پاناسونیک
- تعمیر سانترال پاناسونیک تلفن و باکس و
- فروش تلفن و باکس و سانترال پاناسونیک
برای ارتیاط با ما با شماره ی زیر تماس بگیرید :
تهران – سعدی جنوبی – کوچه خوانساری – مجتمع امیر کبیر – طبقه اول – واحد ۱۰۵ ۰۲۱-۳۳۹۴۷۰۷۲info@pargaspanasonic.ir
- Maryam Mahdi
- فروردین 30, 1401
- 1193 بازدید