قبل از اینکه درباره ی تاریخچه ی مرکز تلفن بگوییم باید بدانیم انسان موجودی اجتماعی است .

از انسان های نخستین تا کنون برای بهتر شدن راه های، ارتباطی روش های مختلفی آزمون و تجربه شده است .

رویای ارتباط آسان با راه های دور دست، همواره از مهم ترین اهداف انسان بوده است .

تلگراف، تلفن، فکس، مرکز تلفن، ایمیل، موبایل، ماهواره و …. از جمله ابزاری هستند که در گذر زمان با توجه به نیاز انسان در زمینه ی ارتباط بیشتر و بهتر،

شکل گرفتند و تکامل یافتند .

وابستگی زندگی به سیستم های ارتباطی غیر قابل انکار است .

ما هر روزه شاهد پیشرفت ارتباطات با توجه به نیاز کاربران هستیم .

سیستم های سوئیچینگ از جمله سیستم هایی است که ارگان ها، شرکت ها، کارخانجات و … با افزایش شعب به آن نیازمند هستند .

همین نیازها موجب تغییر، تحول و پیشرفت سیستم های سانترال از آنالوگ به دیجیتال و نوری شده است .

در این مقاله به شرح مختصری از تاریخچه ی مرکز تلفن می پردازیم .

پرگاس تاریخچه تلفن

تاریخچه ی تلفن

ابتدا باید با تاریخچه ی تلفن  آشنایی کلی داشته باشیم سپس به شرحی از تاریخچه ی مرکز تلفن می پردازیم .

آگاهی از اولین ارتباط تلفنی، میزان تغییر و تحول آن و سیر حرکت به سمت سیستم سانترال مرکزی، الزامی است .

دهم مارس 1876 اختراع الکساندرگراهام بل استفاده شد .

این تاریخ مصادف با  دهم فروردین 1255 است .

 تلفن ساده ی بل بعد از یک ارتباط یک طرفه، به سرعت در جهان مورد استقبال قرار گرفت .

اولین بار در سال 1265 شمسی اولین ارتباط تلفنی از تهران به ری شکل گرفت .

در سیر تاریخچه ی مرکز تلفن باید بدانیم برای نخستین بار دوست علی خان در سال 1317 شمسی امتیاز تلفن را از دولت گرفت و

اولین تلفن مغناطیسی با مرکز سنترال را در خیابان اکباتان نصب کرد .

پس از آن روز به روز به متقاضیان تلفن اضافه می شد. سپس خطوط تلفنی زیرزمینی و بعد از آن خطوط تلفن جدید(کاریر) نیز شکل گرفت و

موجب گسترش ارتباط تهران با شهرستان ها شد. به این ترتیب شرکت مخابرات با گسترش استقبال مردم از تلفن بنیان نهاده شد .

اینگونه شد که ارتباطات شهری سهل شد به گونه ای که امروزه ارتباطات کشوری نیز به راحتی انجام می گیرد .

خطوط سنترال به تبعِ پیشرفت تلفن، گسترش پیدا کرد .

تاریخچه مرکز تلفن (سانترال )

تاریخچه مرکز تلفن سانترال و سوییچینگ  : تلفن پیش زمینه‌ای برای ساخت مراكز تلفن سانترال بود چند سالی از اختراع تلفن نگذشته بود و

هنوز تعداد زیادی مرکز تلفن دستی به کار برده نشده بود که نظریه مراکز تلفن خودکار پیشنهاد شد .

اولین تلفن خودکار در سال1879 میلادی (1258 ه . ش ) ثبت شد و در پاریس به نمایش گذاشته شد .

یکی از اولین سیستمهای سوئیچینگ خودکار در سال 1886 میلادی (1265 ه .ش ) نصب شد و هنوز این سیستم از اپراتور استفاده می کرد و

امتیاز اختراع اولین سیستم خودکار به یک مقاطعه کار از کانزارس سیتی امریکا به نام آلمون برآون استراگر می باشد .

 پس از مدت زمان کوتاهی، مراکز مغناطیسی برای برقراری ارتباط مشترکین احداث شد .

سال 1889 میلادی سنگ بنای اصلی مراكز تلفن خودكار (سلكتور) توسط شخصی به نام استروگر امریكایی نهاده شد که بدون اپراتور کار می کرد و

پس از آن قدم های مؤثری در راه پیشرفت این صنعت برداشته شد و كلیه دگرگونی هایی كه در سیستم مراكز تلفن خودكار به وجود آمده‌ است

نتیجه اقدامات اولیه استروگر می باشد .

در سیستم استراگر عمل سوئیچینگ به وسیله سلکتور انجام می شود و ساده ترین نوع آن یک سلکتور دارای یک محور می باشد .

تاریخچه ی مرکز تلفن

مرکز تلفن از دیروز تا به امروز

یک سلکتور با ده کنتاکت می تواند در برقراری اتصال یک تلفن با ده تلفن دیگر مورد استفاده قرار گیرد .

و اگر به جای ده تلفن به ده سلکتور دیگر وصل شوند و اگر کنتاکتهای این سلکتور به تلفن ها وصل شوند در این صورت تلفن کننده می تواند به یکی از

صد تلفن وصل شوند .

به این سیستم یک سیستم با دو مرحله سوئیچینگ گویند در یک سیستم سوئیچینگ پیچیده تر با استفاده از سه مرحله سوئیچینگ با یک سلکتور در

مرحله اول و ده سلکتور در مرحله دوم و صد سلکتور در مرحله سوم می توان یک تلفن را به یکی از هزار تلفن دیگر وصل نمود با

چهار مرحله سوئیچینگ یک تلفن می تواند به یکی از ده هزار تلفن وصل نمودو سیستم استراگر به سیستم “قدم به قدم ” نیز مشهور می باشد .

بعد مراکز تلفن  مکانیسم های سلکتور به وسیله الکترو مغناطیس کار کرده و محور سلکتور به طور پله ای حرکت کند .

دسته بندی مرکز تلفن

1-مراکز تلفن همگانی

2-مراكز تلفن داخلی خصوصی PBX: بر اساس نوع سفارش کاربر، ارتباط مشترکین داخلی با یکدیگر و با خارج را  به وجود می آورد .

3-مرکز تلفن ترانزیت: برای انتقال اطلاعات مشترکین بین مراکز تلفن ها ایجاد شده است .

در آخر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پرگاس پاناسونیک با بیش از ده سال حضور موثر در بازار پاناسونیک مفتخر به انجام خدمات ذیل است:

ارتباط با ما

تهران – سعدی جنوبی – کوچه خوانساری – مجتمع امیر کبیر – طبقه اول – واحد ۱۰۵

۰۲۱-۳۳۹۴۷۰۷۲
info@pargaspanasonic.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *