سيگنالينگ تلفن

پرگاس پاناسونیک در این مقاله سعی دارد روشهای سیگنالینگ مورد نیاز برای کنترل انتقال مکالمات تلفنی را ارائه دهد.

روشهای سيگنالينگ تلفن به 3 دسته قابل طبقه بندی هستند:

نظارت، آدرس‌دهی و آگاه‌سازی.نظارت شامل تشخیص تغییرات در وضعیت مدار می‌باشد. هنگامی که این تغییرات تشخیص داده‌شد،

مدار ناظر پاسخی از پیش تعیین شده (همانند بستن یک مدار جهت برقراری یک تماس) را تولید خواهد کرد.

آدرس‌دهی شامل انتقال ارقام شماره‌گیری شده (به صورت پالس یا تن) به یک PBX (تبادل کننده خصوصی شاخه‌ها) و یا CO (دفتر مرکزی) می‌باشد.

این ارقام شماره‌گیری شده سوییچ و مسیر ارتباطی به یک تلفن دیگر و یا CPE دیگر مهیا می‌کند.

آگاه‌سازی پیام‌های صوتی قابل شنیدن برای کاربر فراهم می‌کند که نشانگر وضعیت خاص خط، اعم از یک تماس تلفنی و یا اشغال بودن خط تلفن می‌باشد.

تماسهای تلفنی بدون برقراری تمامی این تکنیک‌ها برقرار نخواهند شد.قبل از تشریح تک تک این روشهای سیگنالینگ به توصیف اعمالی که در روند یک

تماس ساده تلفنی (از شروع تا خاتمه مکالمه) انجام می‌شود می‌پردازیم.

روند اجرایی یک تماس ساده تلفنی مراحل یک تماس تلفنی با Loop Start Signaling را می‌توان به

5 مرحله تقسیم بندی کرد:

قبل از برداشتن گوشی – مرحله برداشتن گوشی – شماره گیری – سوییچینگ – زنگ خوردن و صحبت کردن.شکل 1 مرحله قبل از برداشتن گوشی (On Hook) را نشان می‌دهد.

قبل از شروع شدن یک تماس تلفنی، دستگاه تلفن در حالت آماده به کار قرار دارد و آماده است تا شخص تماس گیرنده گوشی را بردارد.

این وضعیت را On Hook می‌نامند. در این حالت مدار تلفنی که با ولتاژ 48 ولت بین مرکز تلفن (CO) و محل تماس برقرار است، مدار باز است،

پس جریانی از این مدار عبور نمی‌کند.

منبع تغذیه

منبع تغذیه برای این مدار در مرکز تلفن قرار دارد. وجود منبع تغذیه در مرکز تلفن این خصوصیت را دارد که هنگام قطع برق در محل تماس گیرنده نیز امکان برقراری خدمات تلفنی برای تماس گیرنده وجود خواهد داشت

.شکل 2 مرحله برداشتن گوشی (Off Hook) را نشان می‌دهد.

این مرحله هنگامی رخ می‌دهد که مشتری موردنظر قصد انجام یک تماس تلفنی را دارد و گوشی تلفن را از قلاب خود خارج می‌کند.

کلید موجود در قلاب مدار بین مرکز تلفن و دستگاه تلفن مشتری را برقرار می‌کند و باعث برقراری جریان در مدار می‌گردد.

مرکز تلفن این جریان یافتن را تشخیص خواهد داد و بوق مخصوص آماده‌بودن برای شماره‌گیری (Dial Tone) را که بوقی با فرکانس 350 و 440 هرتز و به‌صورت ممتد می‌باشد را ارسال خواهد کرد.

این بوق به مشتری اعلام می‌کند که می‌تواند شماره‌گیری را آغاز نماید.

در هر مرکز تلفن بسته به ظرفیت تماس (دسترسی) مدت زمان انتظاری که مشتری پس از برداشتن گوشی بوق آزاد را خواهد شنید متفاوت خواهد بود.

هیچگونه تضمینی مبنی بر آزاد بودن فوری خط پس از برداشتن گوشی توسط مشتری وجود ندارد.

اگر از تمامی ظرفیت مرکز تلفن استفاده شده باشد، مشتری ممکن است مدتی برای شنیدن بوق آزاد منتظر بماند. مرکز تلفن تنها هنگامی بوق آزاد را پخش می‌کند که رجیستر‌ها را جهت ذخیره آدرس ورودی رزرو کرده‌باشد.بنابر این مشتری تا هنگامی که بوق آزاد دریافت نشده باشد نمی‌تواند شماره‌گیری کند.

اگر بوق آزاد وجود نداشته باشد، رجیستری آماده و در دسترس نبوده است.

در آخر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پرگاس پاناسونیک با بیش از ده سال حضور موثر در بازار پاناسونیک مفتخر به انجام خدمات ذیل است:

برای ارتیاط با ما با شماره ی زیر تماس بگیرید :

تهران – سعدی جنوبی – کوچه خوانساری – مجتمع امیر کبیر – طبقه اول – واحد ۱۰۵ ۰۲۱-۳۳۹۴۷۰۷۲info@pargaspanasonic.ir

برچسب‌ها:
  • Afsaneh Ghasemi
  • شهریور 17, 1400
  • 25 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *